Doel


De kaders en doelstellingen binnen mijn cursus staan in dienst van het onderwijs dat ik wil aanbieden. Dat wil zeggen dat ik ze wil gebruiken als steun en motivatie en niet als absolute begrenzing.

Inhoud lessen en doel

De lessen zijn gericht op het ontwikkelen van kritische, kunstbeschouwelijke kwaliteiten en het toepassen van deze in het dagelijks leven. Zodat de cursist flexibeler kan reflecteren op wat hij/zij zit aan kunstuitingen en/of actuele gebeurtenissen. daarnaast Meer mogelijkheden kan zien in het analyseren van zijn/haar visie over dit dat onderwerp. Hierbij is het belangrijk dat de cursist leert,
Receptief:
-  Vanuit verschillende filosofische   
  manieren naar kunst kijken
- Vanuit diverse filosofische  
  perspectieven een kunstwerk op     
  verschillende manieren interpreteren.
- Hoe er verbinding kan worden gemaakt met
  actualiteit
- Hoe beeldelementen invloed hebben   op de
  interpretatie en betekenis.


Productief:
- Ontdekken hoe verbindingen tot stand komen    
  door letterlijke kunst, actualiteit en   
  filosofie als mindmap met elkaar verbinden.
- Zichzelf open te stellen, door ideeën fysiek
  en met humor te tonen
- Beeldelementen ervaren door ze zelf te  
  maken
- Ontdekken wat zijn/haar eigen visie inhoud  
  is door keuze oefeningen te doen.
- Ideeën, zienswijze en ervaringen van de ander
  te onderzoeken door socratische vragen te
  stellen
- Samen te werken door groepsopdrachten.
- Debatteren door te reageren op prikkelende   
  stellingen 


Reflectief:
- De onderbouwing van zijn/haar visie kan
  toetsen door anderen er op te laten reageren
- Benoemen hoe beeld elementen zijn/haar  
  visie beïnvloeden ten opzichte van het 
  kunstwerk 
- Laten zien, beschrijven of vertellen op   
  welke manieren je naar kunst kunt kijken
 

De verschillende lessen zullen in groepsverband worden gegeven. Hierbij zal de cursist actief zal leren van zichzelf, van cursusgenoten en van de informatie over actuele kunstenaars die hem/haar door de docent worden getoond. Met speelse werkvormen zal hij/zij ontdekken hoe je op verschillende manieren naar kunst kunt kijken en hoe je daar een onderbouwde mening over kunt hebben.

Niveau bepaling

Niveaus zijn gebaseerd op de mate waarop de cursist beeldelementen kan herkennen en deze kan koppelen aan betekenis of filosofische interpretatie. Daarnaast word er gekeken naar de mate van het kunnen vormen van een onderbouwde eigen mening.
Om te kunnen bepalen of een cursist op niveau 1,2 of 3 begint, zal hij/zij worden getoetst op,
- Kennis van hedendaagse kunst en      
  kunstenaars.
- Het kunnen signaleren van beeld aspecten.
- Het kunnen benoemen van interessante  
  filosofen en de interesse kunnen  
  beargumenteren.
- De mate van divergerend kunnen denken.


Niveau 1

Wanneer er gemiddeld op deze punten minimaal word gescoord dan begint de cursist op niveau 1

Bij niveau 1 licht de nadruk op het kennis maken met kunstenaars en de kaders binnen de filosofische perspectieven. Met nieuwe kennis onderzoeken ze nieuwe en zo veel mogelijk mogelijkheden om hun eigen visie te ontwikkelen.

Niveau 2

Wanneer er gemiddeld redelijk word geschoord op bovenstaande punten. Dan heeft de cursist al een redelijke basis kennis en mag deze starten in niveau 2

Bij niveau 2 licht de nadruk meer op het verbinden van de verschillende gebieden. Cursisten leren op verschillende manieren hoe er relaties kunnen worden gelegd en hoe deze hun visie beïnvloeden. Ze leren over verschillende kunstenaar en filosofen binnen de filosofische perspectieven en passen opgedane kennis toe in speelse werkvormen.

Niveau 3

Wanneer er gemiddeld goed word geschoord op de eerder beschreven punten. Dan heeft de cursist veel kennis en zal deze de kennis gemakkelijk op verschillende manieren kunnen inzetten.

Bij niveau 3 licht de nadruk op het op verschillende manieren inzetten van de filosofische perspectieven en deze verwerken in de benadering van kunst en actualiteit. Verschillende visies van zowel kunstenaar, filosofen als die van de cursisten zelf zullen onder de loep worden genomen en worden geanalyseerd. Hierdoor verscherpt de cursist zijn/haar visie en weet deze op een flexibele manier te gebruiken. 
Lesonderdelen





























Geen opmerkingen:

Een reactie posten