Concept cursus


Deze cursus is een kunstbeschouwingscursus die gecombineerd word met filosofie. hierin leert de cursist om op verschillende manieren naar kunst te kijken. Daarnaast leert cursist de kunst te beschouwen vanuit zijn eigen visie.

Om hedendaagse kunst te kunnen analyseren wordt er vanuit verschillende filosofische perspectieven gewerkt. Zo ervaart men hoe je op verschillende manieren naar kunst kunt kijken en worden deze aan de actualiteit verbonden. De cursist zal merken dat kunst naast leuk en interessant ook leerzaam en horizon verbredend kan zijn. Met groepsleden, actuele kunst uitingen en de thema’s onderzoeken zij hun eigen visie en leren deze op een goed onderbouwde manier te uiten. Dit leren doen de cursisten op een hele natuurlijke manier. Door eerst informatie tot zich te nemen en deze vervolgens in speelse, vaak leuke en grappige werkvormen toe te passen.

Kunstgeschiedenis- en kunstbeschouwingseducatie wordt meestal vanuit één perspectief belicht. Het is vaak een interessant verhaal dat door de cursist als enkele waarheid wordt beschouwd. De cursist is geneigd dit verhaal te willen kopiëren en deze te koppelen aan het kunstwerk. Mijn vernieuwing zit in het persoonlijker maken van het kijken naar kunst.

Een interessante eigenschap van kunst is, dat kunst niet is als één van die ongrijpbare dingen van het leven. Kunst kan juist inzicht geven en ons helpen ons zelf en elkaar te begrijpen.

De doelgroep waarop ik me richt bestaat uit relatief jonge mensen van 25 t/m 40 jaar. Deze mensen zijn nieuwsgierig van aard en vinden het belangrijk dat ze naast inkomen ook inhoud aan hun leven geven. Ze zijn daarom ondernemende types en zullen hun vakantie nooit alleen op het strand doorbrengen.

Kunst en cultuur heeft hun interesse. Graag zouden ze er over willen praten en er een menig over vormen. Ook voelen ze sympathie voor de uitspraak ‘kunst is de kritische noot van de samenleving’ deze kritische noot willen ze graag verstaan.

Het is goed om een kader te vinden voor perspectief waaruit een cursist kan kijken naar kunst maar, hij/zij moet zich beseffen dat dit een kader is en het dus niet als enige waarheid beschouwen.

Wanneer je vanuit verschillende filosofische perspectieven naar kunst kijkt, ontwikkel je de skills om een eigen perspectieven en eigen ideeën te kunnen vormen en deze naar eigen inzicht bij te stellen. Dit maakt kunst interessant voor het persoonlijke leven.

Door de geschiedenis is filosofie bepalend geweest voor de manier waarop we naar kunst kijken en haar betekenis verbinden aan ons persoonlijke leven. Door het verdwijnen van een collectief beoordelingskader en de buitenproportioneel gestegen prijzen van kunst is lijkt de verbinding tussen kunst filosofie en het persoonlijke leven van elkaar gescheiden. Tot nu, door het filosofische licht in verschillende standen op kunst te laten schijnen geeft het deze een vernieuwde aandacht die het verdiend. Ook zijn de speelse werkvormen die van uit filosofische ideeën worden geïntroduceerd vernieuwend te noemen. Vanuit actief doen, humor en interactie worden vaste patronen doorbroken en wordt de cursist aangespoord om nieuwe verbindingen te leggen. Het creatieve denkvermogen wordt gestimuleerd waardoor uiteindelijk zelfstandig gevormde ideeën kunnen ontstaan.

Wanneer we stoppen met er vanuit te gaan dat er alleen een goed of fout bestaat, zien en begrijpen we veel meer van ons zelf en de mensen om ons heen.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten