Deze cursus is een kunstbeschouwingscursus die gecombineerd word met
filosofie. hierin leert de cursist om op verschillende manieren naar kunst te
kijken. Daarnaast leert cursist de kunst te beschouwen vanuit zijn eigen visie.
Om hedendaagse kunst te kunnen analyseren wordt er vanuit
verschillende filosofische perspectieven gewerkt. Zo ervaart men hoe je op
verschillende manieren naar kunst kunt kijken en worden deze aan de actualiteit
verbonden. De cursist zal merken dat kunst naast leuk en interessant ook
leerzaam en horizon verbredend kan zijn. Met groepsleden, actuele kunst
uitingen en de thema’s onderzoeken zij hun eigen visie en leren deze op een
goed onderbouwde manier te uiten. Dit leren doen de cursisten op een hele
natuurlijke manier. Door eerst informatie tot zich te nemen en deze vervolgens
in speelse, vaak leuke en grappige werkvormen toe te passen.
Kunstgeschiedenis- en kunstbeschouwingseducatie wordt meestal
vanuit één perspectief belicht. Het is vaak een interessant verhaal dat door de
cursist als enkele waarheid wordt beschouwd. De cursist is geneigd dit verhaal
te willen kopiëren en deze te koppelen aan het kunstwerk. Mijn vernieuwing zit
in het persoonlijker maken van het kijken naar kunst.
Een interessante eigenschap van kunst is, dat kunst niet is als
één van die ongrijpbare dingen van het leven. Kunst kan juist inzicht geven en
ons helpen ons zelf en elkaar te begrijpen.
De doelgroep waarop ik me richt bestaat uit relatief jonge
mensen van 25 t/m 40 jaar. Deze mensen zijn nieuwsgierig van aard en vinden het
belangrijk dat ze naast inkomen ook inhoud aan hun leven geven. Ze zijn daarom
ondernemende types en zullen hun vakantie nooit alleen op het strand
doorbrengen.
Kunst en cultuur heeft hun interesse. Graag zouden ze er over
willen praten en er een menig over vormen. Ook voelen ze sympathie voor de
uitspraak ‘kunst is de kritische noot van de samenleving’ deze kritische noot
willen ze graag verstaan.
Het is goed om een kader te vinden voor perspectief waaruit een
cursist kan kijken naar kunst maar, hij/zij moet zich beseffen dat dit een
kader is en het dus niet als enige waarheid beschouwen.
Wanneer je vanuit verschillende filosofische perspectieven naar
kunst kijkt, ontwikkel je de skills om een eigen perspectieven en eigen ideeën
te kunnen vormen en deze naar eigen inzicht bij te stellen. Dit maakt kunst
interessant voor het persoonlijke leven.
Door de geschiedenis is filosofie bepalend geweest voor de
manier waarop we naar kunst kijken en haar betekenis verbinden aan ons
persoonlijke leven. Door het verdwijnen van een collectief beoordelingskader en
de buitenproportioneel gestegen prijzen van kunst is lijkt de verbinding tussen
kunst filosofie en het persoonlijke leven van elkaar gescheiden. Tot nu, door
het filosofische licht in verschillende standen op kunst te laten schijnen
geeft het deze een vernieuwde aandacht die het verdiend. Ook zijn de speelse
werkvormen die van uit filosofische ideeën worden geïntroduceerd vernieuwend te
noemen. Vanuit actief doen, humor en interactie worden vaste patronen
doorbroken en wordt de cursist aangespoord om nieuwe verbindingen te leggen.
Het creatieve denkvermogen wordt gestimuleerd waardoor uiteindelijk zelfstandig
gevormde ideeën kunnen ontstaan.
Wanneer we stoppen met er vanuit te gaan dat er alleen een goed
of fout bestaat, zien en begrijpen we veel meer van ons zelf en de mensen om
ons heen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten